On Сommercial Names Forming a Single Semantic Construction in Forensic Linguistic Examination

Keywords: trademark, forensic linguistic examination, non-free word combination, synlex, language marker

Abstract

The work discusses the problem of forensic linguistic examination of a trademark, as well as the search for ways to optimize this procedure. Unresolved issues arising during the examination of a trademark are discussed. It is shown that one of the most difficult cases of such expertise is the analysis of similarity to the extent of mixing one-word trademarks and compound ones. A complicating factor in the study of such naming units is the ability of a composite designation to form an integral structure (an integral combination). In practice, it is quite problematic to make a decision on the perception of a composite designation as a whole. That is why this article aims to find criteria on the basis of which an expert linguist could unambiguously identify a combination of words as a whole. For this purpose, the classification of a phrase according to the degree of connectivity of its components (division into syntactically free (articulate) and syntactically non-free (integral, non-articulate) combinations) is discussed and various approaches to understanding the integral composite designation are generalized. Special attention to phraseological units and synlexes as the main types of integral word combination is paid. The language markers of the word combination are discussed. In particular, it is shown that in order to formulate conclusions about the integrity of word combination, a positive answer to the question: "Does the meaning of the studied word combination look like a meaning of separate word?" is needed. Also negative answers to such questions as: "Do the words forming the studied combination retain an independent meaning?"; "Does each of the words bring meaningful information into understanding the general meaning of the combination?"; "Can the elements of the studied word combination be replaced by other elements?" are needed. Using the example of a specific linguistic expertise, the methodology for determining the linguistic markers of a whole word combination is demonstrated and thus specific ways of objectifying the results of linguistic expert examination of trademarks are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marina Novichihina, Voronezh State University

Professor of the Public Relations, advertising and design  Department

References

Бакич (Самыличева) Н.А. Трансформация прецедентных феноменов в медийном тексте как проявление речевой креативности / Вестник Нижегородского государственного университета им. Н.И. Лобачевского. – Сер. Филология. – 2018. – № 5. – С. 185–190.

Большой толковый словарь русского языка / под ред. С.А. Кузнецова. СПб., 2000.

Дударева Я.А. Методика определения ассоциативного сходства товарных знаков: пропозициональный анализ / Вестник Кемеровского государственного университета. – Кемерово, 2012. – №1. – С. 143–148.

Каменская О.Г., Кан Р.А. Современный русский язык. Ч. 3. Синтаксис. Тольятти, 2012.

Климовская Г. И. Дело о синлексах (К вопросу о функциональном подходе к номинативному материалу языка) / Вестник Томского государственного университета. – Сер. Филология. – 2008. – № 3 (4). – С. 44–54.

Курганова Е.Б. Игровой аспект в современном рекламном тексте. Воронеж, 2004.

Лингвистический энциклопедический словарь / под ред. В.Н. Ярцевой. М., 1990.

Не следует разделять элементы товарного знака на сильные и слабые, если в сознании потребителя это единое целое. URL: http://ipcmagazine.ru/news/5935-news4520.

Новичихина М.Е. О некоторых трудных случаях лингвистической экспертизы товарных знаков / Вестник Воронежского государственного университета. – Сер. Филология. Журналистика. – 2012. – № 1. – С. 221–227.

Новичихина М.Е. О нерешенных вопросах и перспективах лингвистической экспертизы товарных знаков / Вестник Воронежского государственного университета. – Сер. Филология. Журналистика. – 2019. – № 1. – С. 127–129.

Пипченко Н.М. Современный русский язык: Синтаксис словосочетания и простого предложения. Минск, 2008.

Руководство по осуществлению административных процедур и действий в рамках предоставления государственной услуги по государственной регистрации товарного знака, знака обслуживания, коллективного знака и выдаче свидетельств на товарный знак, знак обслуживания, коллективный знак, их дубликатов (утв. приказом Роспатента от 24июля 2018г., №128). URL: https://rulaws.ru/acts/Rekomendatsii-po-osuschestvleniyu-administrativnyh-protsedur-i-deystviy-v-ramkah-predostavleniya-gosudarst-solt-bucjeeid/.

Синтаксис современного русского языка / под ред. С.В. Вяткиной. СПб., 2009.

Стернин И.А. Основы лингвокриминалистики. Воронеж, 2018.

Цой Е.В. Адвербиальный синлекс и свободное словосочетание в обстоятельственной функции / Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2013. – № 5 (23). – С. 211–213.

Published
2022-07-01
How to Cite
Novichihina, M. (2022). On Сommercial Names Forming a Single Semantic Construction in Forensic Linguistic Examination. Legal Linguistics, (24 (35), 32-37. https://doi.org/10.14258/leglin(2022)2406
Section
Forensic Linguistics