Indecency in Commercial Nomination (Case Study of Brand Name “Nudles”)

УДК 343.59, ББК 67.408.1

Keywords: linguistic expertise, commercial nomination, brand name, indecent form, principles of humanity and morality

Abstract

The article discusses practical application of the ways of analyzing "indecency" in commercial nomination. When expertizing intellectual property, it is proposed to employ a combination of methodological approaches to the analysis of the "indecent form of expression" and the practice of considering nominations as contradicting public interests, principles of humanity and morality.

This study is particular due to the controversial name in English which is functioning in the Russian language in everyday and commercial environment. Thus, the linguist expert has to consider the approaches to the cognitive element, inner form and the image (images) behind the name. Is the inner form different for a native speaker and the Russian language speaker? Does the image depend on the dictionary definition or is it determined by the context which ousts the direct meaning? Is expert analysis dependent on the phonetic and graphic form of the word? If so, how great is the dependence. These questions are answered here on the example of a brand name.

The author proposes an algorithm to analyze the controversial name of “Nudles”, which is a brand-name of an Asian restaurant, and comes to the conclusion that it is context rather than definition that determines the meaning of the word. The next important factor is word-building peculiarities of the lexeme and comparing it to traditional names of a phenomenon in cognate languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Akinina Anastasiya, Independent linguist expert

independent expert (individual entrepreneur)

References

Арнольд И. В. Лексикология современного английского языка. М., 2012.

Голубев А. П. Практическая фонетика: сравнительная фонетика английского, немецкого и французского языков: учебное пособие для вузов/ А. П. Голубев, И. Б. Смирнова; под общ. ред. А. П. Голубева. М., 2023.

Диброва Е. И. Современный русский язык: Теория. Анализ языковых единиц: В 2 ч. – Ч.1 Фонетика и орфоэпия. Графика и орфография. Лексикология. Фразеология. Лексикография. Морфемика. Словообразование/ Е. И. Диброва, Л. Л. Касаткин, Н. А. Николина, И.И. Щеболева; под ред. Е. И. Дибровой. М., 2002.

Звуковой строй английского языка: вводно-фонетический курс: учебное пособие / В. Л. Завьялова, С.М. Соболева, М. А. Колесниченко, Н. М. Запорожская, Л. П. Бондаренко; под общ. ред. В. Л. Завьяловой. Владивосток, 2020.

Мюллер В. К. Самый полный англо-русский русско-английский словарь с современной транскрипцией: около 500 000 слов. М., 2024.

На слоган нового ресторана Ивлеевой пожаловались в ФАС / URL: https://www.sostav.ru/publication/ivleeva-68212.html.

Новичихина М. Е. Товарный знак: вопросы функционирования и лингвистической экспертизы. Воронеж, 2019.

Парижская конвенция по охране промышленной собственности от 20 марта 1883 года, пересмотренная в Брюсселе 14 декабря 1900 г., в Вашингтоне 2 июня 1911 г., в Гааге 6 ноября 1925 г., в Лондоне 2 июня 1934 г., в Лиссабоне 31 октября 1958 г. и в Стокгольме 14 июля 1967 г. и измененная 2 октября 1979 г. / URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_5111/.

Постановление президиума Суда по интеллектуальным правам от 17 февраля 2025 г. N С01-2488/2024 по делу N СИП-569/2024. Суд оставил без изменения решение суда первой инстанции об отказе в признании недействительными решений Роспатента об отказе в удовлетворении возражений против предоставления правовой охраны товарным знакам, поскольку спорные обозначения при их использовании в отношении спорных товаров и услуг не наносят вреда общественным интересам, принципам гуманности и морали / URL: https://base.garant.ru/411543525/.

Русская грамматика/ Под ред. Н. Ю. Шведовой. В 2 т. Т. 1. Фонетика, фонология, ударение, интонация, словообразование, морфология. М., 1980.

Руководство по осуществлению административных процедур и действий в рамках предоставления государственной услуги по государственной регистрации товарного знака, знака обслуживания, коллективного знака и выдаче свидетельств на товарный знак, знак обслуживания, коллективный знак, их дубликатов. М., 2020.

Судебная лингвистическая экспертиза по делам об оскорблении/ Т. М. Изотова, В. О. Кузнецов, А. М. Плотникова. М., 2016.

Суперанская А. В. Теоретические основы практической транскрипции. М., 2018.

Published
2025-07-01
How to Cite
Anastasiya, A. (2025). Indecency in Commercial Nomination (Case Study of Brand Name “Nudles”). Legal Linguistics, (36 (47), 69-73. https://doi.org/10.14258/leglin(2025)3612
Section
Forensic Linguistics