Linguistic examination of modern Internet advertisement copy

Keywords: advertisement text, linguistic expertise, discourse analysis

Abstract

 This article discusses the specifics of modern advertisement text. The author of the study focuses on the fundamental cognitive and affective functions of advertisement in the creation and perception of an advertisement product. The article illustrates the legal aspects of advertisement in modern society with reference to the federal legal framework. The characteristics of dishonest and unethical advertisement are indicated. On the basis of the drawn conclusions the linguistic expertise of an advertisement text from the Internet is carried out. A detailed linguistic analysis of advertisement in accordance with the specified algorithm is presented. The study examines the characteristics of the advertisement text, the object of advertisement, the form of the advertisement slogan functioning. The recipient of the analyzed advertisement product is defined. The results of linguistic expertise can be considered self-sufficient or serve as a basis for further analysis of the above mentioned  advertisement text.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Natalia Geraskevich, Surgut State Pedagogical University

Candidate of Pedagogical Science, Associate Professor of the Chair of linguistic education and intercultural communications

References

Баранова, М.В. Право и реклама (общетеоретический аспект): автореф. дис. ... д-ра юрид. наук. Н. Новгород, 2010.

Как реклама Reebok возмутила Сеть. 2019. URL: https://www.m24.ru/articles/obshchestvo/08022019/154669?utm_source=CopyBuf

Кара-Мурза Е.С. Политическая реклама и предвыборная агитация: проблемы эффективности и законности в лингвоэкспертном освещении. 3 Межвузовская научно-практическая конференция «Эффективность массовых коммуникаций: экономический аспект», 2012. Москва, МГУ, «ГЛЭДИС». URL: http://siberia-expert.com/publ/satti/stati/politicheskaja_reklama_i_predvybornaja_agitacija_problemy_ehffektivnosti_i_zakonnosti_v_lingvoehkspertnom_osveshhenii_kara_murza_e_s/4-1-0-235

МедиаТрансУфа, 12.02.2018. URL: https://vk.com/@mediatransufa-6-primerov-neetichnoi-reklamy-narusheniya-federalnogo-zakona

Надеждина О.Е. Лингвистическая экспертиза рекламных текстов. Актуальные проблемы российского права. 2010. – № 2. – С. 453- 458.

Постановление Пленума Верховного Суда РФ от 24.02.2005 № 3 «О судебной практике по делам о защите чести и достоинства граждан, а также деловой репутации граждан и юридических лиц» URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_52017/.

Радченко И.А. Учебный словарь терминов рекламы и паблик рилейшенз. Воронеж: ВФ МГЭИ, 2007.

Романов А. Концепции современной рекламной деятельности. Маркетинг. 2004. – № 5 (87). – С. 62- 67.

Федеральный закон от 18 июля 1995 г. № 108-ФЗ «О рекламе» (с изменениями от 18 июня, 14 декабря, 30 декабря 2001 г.). URL: http://base.garant.ru/10103745/.

Федеральный закон от 13.03.2006 N 38-ФЗ (ред. от 27.12.2018) «О рекламе». URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_58968/.

Федеральный закон от 22.04.1996 № 39-ФЗ «О рынке ценных бумаг». URL: http://base.garant.ru/10106464/.

Федеральный закон от 10 июля 2001 г. N 87-ФЗ «Об ограничении курения табака» URL: http://base.garant.ru/183519/.

Федеральный закон от 27.12.1991 № 2124-1 «О средствах массовой информации». URL: http://base.garant.ru/10164247/.

Что такое рекламный текст? Особенности, структура, виды рекламных текстов. URL: http://www.kadrof.ru/mk/14710

Экономика. Толковый словарь. Под ред. Дж. Блэк. М., 2000.

References

Baranova, M. V. (2010). Law and advertisement (General theoretical aspect). Thesis of Doctoral Dissertation. N. Novgorod (in Russian).

Economy. Explanatory dictionary. (2000). Black J. (Ed.). Moscow. (in Russian).

Federal Law No. 108-FZ. (1995). On advertisement. Available from: http://base.garant.ru/10103745/ (in Russian).

Federal Law No 38-ФЗ. (2006). On advertisement. Available from: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_58968/ (in Russian).

Federal Law No. 39-FZ. (1996). On the securities market. Available from: http://base.garant.ru/10106464/ (in Russian).

Federal Law No 87-FZ. (2001). About restriction of Smoking of tobacco. Avalable from: http://base.garant.ru/183519. (in Russian).

Federal Law No. 2124-1. (1991). On mass media. Available from: http://base.garant.ru/10164247/ (in Russian).

How Reebok advertisement angered the Network. (2019). Available from: https://www.m24.ru/articles/obshchestvo/08022019/154669?utm_source=CopyBuf (in Russian).

Kara-Murza, E. S. (2012). Political advertisement and election campaigning: problems of efficiency and legality in linguo-expert coverage. Proceed. 3 Interuniversity scientific-practical conference "The effectiveness of mass communications: economic aspect"Moscow. Moscow State University. Gladys Press. Available from: http://siberia-expert.com/publ/satti/stati/politicheskaja_reklama_i_predvybornaja_agitacija_problemy_ehffektivnosti_i_zakonnosti_v_lingvoehkspertnom_osveshhenii_kara_murza_e_s/4-1-0-235 (in Russian).

Media TRANS Ufa. (2018). Available from: https://vk.com/@mediatransufa-6-primerov-neetichnoi-reklamy-narusheniya-federalnogo-zakona/ (in Russian).

Nadezhdina, O.E. (2010). Linguistic expertise of advertisement texts. Actual Problems of Russian Law, 2, 453-458. (in Russian).

Radchenko, I.A. (2007). Educational dictionary of advertisement terms and public relations. Voronezh: WF MGEI (in Russian).

Resolution of the Plenum of the Supreme Court. (2005). On judicial practice in cases of protection of honor and dignity of citizens, as well as business reputation of citizens and legal entities. Available from: http://www.consultant.ru/document/cons_docLAW52017/ (in Russian).

Romanov, A. (2004). Concepts of modern advertising. Marketing, 5(87), 62-67 (in Russian).

What is an advertisement text? Features, structure, types of advertisement texts. (2018). Available from: http://www.kadrof.ru/mk/14710 (in Russian).

Published
2019-10-01
How to Cite
Geraskevich, N. (2019). Linguistic examination of modern Internet advertisement copy. Legal Linguistics, (13 (24), 14-17. https://doi.org/10.14258/leglin(2019)1303
Section
Forensic Linguistics