Universities as Subjects of Scientific Law

Keywords: educational organization, scientific organization, university, flagship university, scientific law

Abstract

The article analyzes the legal problems of the integration of science and education, offers an assessment of various organizational forms of integration of science and higher education over the past 30 years. The main provisions, stages of implementation and the results of the implementation of various scientific and educational state programs are studied, statistical data are provided that emphasize the increase in the volume of scientific activities carried out in educational organizations (higher educational institutions). The authors investigate the status of educational organizations as subjects of scientific law, emphasize the imperfection of Russian educational legislation regarding the differentiation of educational institutions of higher education and scientific organizations. The article focuses on the study of the positive and negative consequences of the introduction of a new category of higher educational institutions – flagship universities. After analyzing the problems of legal regulation of flagship universities, the authors come to the conclusion that the logical conclusion of the reform of flagship universities can be the establishment of the status of flagship universities in the legislation on education and a clear separation of flagship and federal universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Anton Vasiliev, Altai State University
Doctor of Law, Professor, Director of the Law Institute
Dariush Schopper, Pomor Academy, Slupsk
Doctor of Law, Professor, Head of the Department of Theory and History of State and Law
Yulia Pechatnova, Altai State University

postgraduate student of the Law Institute

References

«Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования» : постановление Правительства РФ от 26 декабря 2017 г. №1642 // СПС «КонсультантПлюс» http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_286474/ (дата обращения 05.12.2021).

Дежина И. Развитие науки в России. – Париж: ИФРИ, 2011. – 27 с.

Захаров В.В. Основные этапы эволюции правового статуса университета в России (историко-юридический очерк) // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. –2013. – № 1 (25). – С. 122 – 130.

Ильин И.А. Собрание сочинений: в 10 т. / сост., вступит. ст. и коммент. Ю.Т. Лисицы. – М.: Русская Книга, 1993. – 400 с.

Индикаторы науки 2020 : статистический сборник / Л.М. Гохберг, К.А. Дитковский, Е.И. Евневич и др. – М.: НИУ ВШЭ, 2020. – С. 36 – 38.

Константинов Г.Н., Филонович С.Р. Что такое предпринимательский университет // Вопросы образования. 2007. – № 1. – С. 49 – 63.

Наука в Российской Федерации в 1991 г. : статистический сборник. – М.: Госкомстат, 1992. – С. 38 – 39.

О взаимодействии органов государственной власти Ростовской области и опорного университета Ростовской области : областной Закон Ростовской области от 19 февраля 2018 г. №1328-ЗС // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов https://docs.cntd.ru/document/446638019 (дата обращения 05.12.2021).

О доктрине развития российской науки : указ Президента РФ от 13 июня 1996 №884 //Собрание законодательства РФ, 1996. – №25. – С. 3005.

О проведении конкурсного отбора образовательных организаций высшего образования на финансовое обеспечение программ развития федеральных государственных образовательных организаций высшего образования за счет средств федерального бюджета в 2016-2018 годах : приказ Министерства

образования и науки РФ от 7 августа 2015 г. №811 // Информационно-правовое обеспечение Гарант http://base.garant.ru/71244466/ (дата обращения 05.12.2021).

О реализации программы стратегического академического лидерства «Приоритет-2030» : распоряжение Правительства РФ от 31 декабря 2020 г. №3697-р // официальный интернет-портал правовой информации http://pravo.gov.ru (дата обращения 05.12.2021).

Об образовании в Российской Федерации : федеральный закон от 29 декабря 2012 №273 // СПС «КонсультантПлюс» http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения 05.12.2021).

Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 годы : постановление Правительства РФ от 15 апреля 2014 года №295 // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов https://docs.cntd.ru/document/499091784 (дата обращения 05.12.2021).

Паспорт приоритетного проекта «Вузы как центры пространства создания инноваций» : Президиум Совета при Президенте РФ по стратегическому развитию и приоритетным проектам / утв. протоколом от 25 октября 2016 г. №9.

Published
2021-12-27
How to Cite
Vasiliev, A., Schopper, D., & Pechatnova, Y. (2021). Universities as Subjects of Scientific Law. Legal Linguistics, (22(33), 5-12. https://doi.org/10.14258/leglin(2021)2201
Section
Legal Communication